Picasso aporta a Horta un gran element patrimonial cultural.

Són molts els visitants que arriben atrets per la projecció internacional que l’artista ens ha donat amb les seves dues estades.

Picasso arriba a Horta per primera vegada al 1898 de la mà de Manuel Pallarés, un jove artista fill del poble, per guarir-se de l’escarlatina. Després de la seva primera excursió al cim de santa Bàrbara, projecten l’aventura de retirar-se a pintar als Ports durant un mes. La seva estada a Horta dura 9 mesos, però els lligams profunds que l’uniren amb aquesta terra i aquesta gent feu que tornes en una segona ocasió al 1909 en busca de la inspiració i acompanyat per la seva promesa Fernande Olivier. Aquella segona estada correspon del tot al moment de la seva gran aventura cubista i les obres que hi va pintar estan disseminades pels llocs mes diversos del món. Picasso fa esment del Poble allí on va i queda representat en moltes de les seves obres.

Els indrets d’Horta que relacionen aquest poble amb Picasso es poden visitar i veure fent un tomb pel poble i els seus voltants.

HORTA

Tot Horta és un indret picassià. Els carrers, les places, les cases… va ser captat pel l’ull genial de l’artista.

L’HOSTAL DEL TROMPET

A la plaça de Missa hi havia l’Hostal del Trompet, on s’allotjaren Picasso i Fernande Olivier l’estiu de 1909.

En aquesta segona estada, el seu company Manuel Pallares no l’acompanyà i la seva mare no el deixà hospedar-se a casa seva perquè Picasso i la Fernande no estaven casats. És per això que s’allotgen a l’hostal del Trompet, regentat per Antonio Altes. Una de les anècdotes més conegudes és la que explica que Picasso va sortir al balcó per espantar unes dones puritanes del poble que feien escàndol perquè la parella no estaven casats, cosa que per a l’època era inconcebible.

L’ESTUDI

Picasso, en la seva segona estada, immers en el que ha esdevingut un nou moviment artístic, es tancà en un estudi que li deixà a les golfes de la casa seva el seu amic Tobies Membrado, el forner.
Aquest estudi es troba a la mateixa plaça de l’església. La pintura que comença es tracta d’un treball de caire més mental que no sensorial, és a dir, no copia el que veu sinó que deforma, realça i talla el que té davant.

Les obres que pinta a Horta són decisives per marcar el cubisme tal i com el coneixem ara. Al marxar, Picasso li va regalar dos quadres a Tobies.

D’aquestes obres d’art no se n’ha sabut mai mes res, probablement, sense preveure el que podria representar la pintura d’aquests temps, van ser llençades o aparcades a unes golfes.

LA PLAÇA DE LA BASSA I LA FÀBRICA

Picasso torna a Horta el 1909 i hi passa quatre mesos. Ho fa acompanyat de la Fernande Olivier i una càmara de fer fotos que immortalitzà les primeres imatges d’Horta. La Bassa, el que ara es la plaça de Catalunya, era un indret que recollia les aigües pluvials per abeurar els animals situat a les afores de la població del moment i on hi havia eres de batre i molins d’oli i farina. Picasso, en aquesta segona visita inventà allo que immediatament s’anomenà cubisme. Des de la plaça i mirant cap al cim del poble, Picasso veu a Horta el dibuix geomètric que l’inspira a pintar quadres com el de La fàbrica i la bassa.

L’AJUNTAMENT

Conscients del que Picasso representava més tard, l’Ajuntament li dedicà un carrer al seu nom l’any 1967 i l’anomenaren fill adoptiu d’Horta. Dos anys més tard, l’alcalde de la època i el farmaceutic decidiren anar a visitar a Picasso per agrair-li tot el que havia fet per Horta. Als seus 87 anys, desprès de 60 anys de la seva segona visita a Horta, Picasso va decidir que
donaria algunes de les seves obres per a que es poguessin exposar en algun espai al poble. Els dos visitants van tornar a Horta molt emocionats i es van posar a treballar i van adequar les golfes de l’Ajuntament per exposar les obres. Picasso delegà tot al seu amic Pallarés i fou el fill d’aquest l’obstacle que impedí que aquesta exposició es portes a terme. Amb la mort de Picasso al 1974 i la de Pallarés a l’any següent, Horta va perdre L’oportunitat de tenir el “Museu Picasso- Pallares”.

LA TAVERNA

Picasso i la Fernande també es relacionen amb gent d’Horta i participen dels costums i tradicions locals. Es reunien a les nits a la taverna de Joaquin Antonio Vives a jugar al domino. Solien ser trobades fins a la matinada. Fernande també hi anava i això era un escàndol per a la època. A més a més Fernande solia guanyar força partides i guanyava diners que a Horta no se’ls podia gastar en res com es veu reflectit en alguna de les moltes cartes que enviava la jove francesa a les seves amigues.

EL CENTRE PICASSO

L’any 1992 s’inaugura el Centre Picasso com a Museu, acollint diferent obres facsímils de Picasso. Poc a poc s’ha anat recuperant diferents exposicions i obres que corresponen a les etapes d’aprenentatge, evocacions i cubista amb l’objectiu de mostrar els forts vincles afectius i plàstics entre l’artista i Horta de Sant Joan.

SANTA BÀRBARA

La muntanya de Santa Bàrbara, el primer lloc on anaren Picasso i Manuel Pallarès tan aviat arribaren a Horta, a finals de juny de 1898. En una cova de la muntanya hi passaren uns dies, segurament allí decidiren passar l’agost als Ports on el jove pintor es refà de si mateix. La muntanya de Santa Bàrbara ve ser pintada per Picasso tan a la primera estada com a la segona, quan va fer diverses visions cubistes.
Un dels primers quadres que Picasso pintà en la seva segona estada a Horta va ser un quadre cubista de la muntanya de Santa Bàrbara, de forma triangular i que presideix un dels paisatges més visibles des del poble.
La muntanya i el convent que hi podem veure als seus peus són un emblema a nivell arquitectònic i sentimental per a la gent d’Horta a més de ser punt ineludible de visita per a tots aquells que passen pel poble.
Al cap de deus anys, torna per segona vegada i retorna a aquest espai per projectar la sexualitat de Fernande sobre aquesta muntanya.

EL COVENT DE SANT SALVADOR

El Convent de Sant Salvador, al peu de la muntanya de Santa Bàrbara, també fou pintat per Picasso. Destaquem l’oli La processó al Convent

LA COVA DE PICASSO

En la primera visita de Picasso a Horta, els joves Picasso i Pallarès s’endinsen a la zona dels Ports i habiliten una balma que servia de refugi als pastors com a lloc d’hostatge.
Amb quatres queviures i uns llenços per pintar la natura passen un mes vivint en estat quasi bé titllat de salvatge.
Pallarés era un gran coneixedor del territori i va vetllar pels dos durant aquest temps als Ports.
Picasso no va olvidar mai aquella experiència i la seva amistat amb Manuel va durar 75 anys.
Des de l’espai que van ocupar com a jaç, avui en dia en surt un petit recorregut que travessa bosc i un rierol que fan reviure i imaginar l’experiència que va fer canviar al geni pintor.

MAS DE TAFETANS

Al mas de Tafetans, Picasso i el seu amic hi passaren uns dies durnat la sega del blat. Picasso realitzar un oli del petit mas i va realitzar diversos dibuixos i esbossos dels pagesos en plena feina.

 

Podeu consultar els horaris, preus i visites aquí Centre Picasso

Comparteix a les xarxes socials:

Si t'agrada, comparteix, gràcies: